6.11.11

Versaćeove devedesete

Za deset dana će se u prodaji naći dugo očekivana kolekcija arhivskih modela kuće Versaće za najuticajnijeg svetskog proizvođača brze mode, švedskog kompanije Henes i Mauric poznatije po inicijalima H&M. Iako se o ovoj saradnji pričalo još od početka leta, poslednjih mesec dana se gradi fama oko pristupačne interpretacije legendarnog dizajna iz zaostavštine Đanija Versaćea. Već se pisalo o tome kako je Donatela formirala kolekciju za masovnu modu, te može li se Versaće stil koji prate astronomske cene zaista u punom sjaju ponuditi mušteriji koja ne planira da potroši više od sto evra na odevnu kombinaciju (a koja je primarna klijentela švedskog konglomerata). Sada, kada je ceo asortiman ove dizajnerske saradnje ugledao svetlo dana (tj. reflektore modnih medija), važnija je poruka o trendovskoj klimi koju kolekcija nosi. Brend sa prezimenom Versaće je svoj vrhunac imao u vremenu kada je ekstravagancija bez kreditnog limita bila modna konstanta, kada su supermodeli koje je Đani proslavio putovali skoro svuda privatnim avionima, a na snimanja modnih editorijala sa Sindi, Lindom ili Naomi trošeno više novca nego što se danas potroši na čitavo jedno izdanje nekog uticajnog trendovskog časopisa. Versaće se i globalno i lokalno može povezati sa fenomenom „Volim 90-e“. Globalno, zato što su Versaćeove devedesete u istoriji mode zapamćene kao vrhunac rasipničkog modnog mentaliteta gde raskoš prkosi razumu, a u slučaju naše zemlje, Versaćeov turbo glamur je teško odvojiti od ikonografije turbo folka.

I po istom estetskom ključu, kad pogledate ono što Versaće nudi u svojoj ovosezonskoj pristupačnijoj varijanti, ne možete da ne pomislite kako se devedesete vraćaju. U punom spektru svog jarkog kolorita, dezena koji sugerišu bogatstvo onog ko ih nosi, sa detaljima od „opasne“ crne kože i nitnama na svakom milimetru odevnog predmeta. Ali za generaciju budućih trendmejkera rođenih posle 1985, onih koji o modi tvituju i bloguju, ova moda deluje bezazleno inspirativno baš kao što mojoj generaciji deluju rane sedamdesete. Oni recikliraju Versaćeov vizuelni kod kroz hipstersko poimanje bombastičnog luksuza. S obzirom da je H&M ovom prilikom lansirao i kolekciju kućnog tekstila sa ikoničnim Versaćeovim grbom meduze, ostaje nam da vidimo koja će od domaćih turbo ikona prva ugostiti tabloide u tako dezeniranoj spavaćoj sobi. Možda modni brend vredi onoliko koliko je veliki u očima svojih najvatrenijih fanova?