24.7.11

Ko se plaši kravate?


Da li poznajete nekoga ko samouvereno može da kaže kako se ne slaže sa onim što je Oskar Vajld napisao o tome kako je besprekorno zavezan čvor na kravati prvi ozbiljan korak u životu muškarca? A koliko muškaraca poznajete koji kažu da zaista vole da ih nose? Simbol profesionalne garderobe mnogi posmatraju kao omču, obavezan deo korporativne uniforme koji bi najradije preskočili. Sve njih (vas) će obradovati podatak u trendovskoj hijerarhiji dostojanstvena kravata ove sezone “ražalovana”. Ponekad čak i “nestala u akciji”.

Ako u svom garderoberu imate više od dve kravate (I jedna od te dve nije ona koju ste nasledili od oca) te obraćate pažnju na to šta se može videti po radnjama, primetićete da kravate nisu ono što su nekad bile. Većina kravata koje su prestižne modne kuće predlagale više su podsećale na pertle nego na modni detalj koji treba da sugeriše autoritet u kancelariji. Pravi primer je sicilijanski stajling aktuelne Dolce&Gabbana kolekcije gde je kravata komično malih proporcija. Na stranu veličina (koja je bitna), Domeniko Dolče I Stefano Gabana su pokazali da ske kravate bolje izgledaju u monohromatskoj varijanti, te se dezeni manje poželjni (a uglavnom su to motivi koji podsećaju na tradicionalne školske uniforme elitnih koledža).

Moda uskih kravata počela je kao opšti rivajvl estetike ranih šezdesetih kroz kostime serije “Ljudi sa Medisona” I dugometražnog rediteljskog debija Toma Forda “Single man” a potom se nastavila u rok senzibilitetu britanskih bendova koji su se za imidž inspirisani uskim kravatama koje je davno nosio Dejvid Bouvi.

Na nekoliko važnih revija (Dries Van Noten, Calvin Klein, Giorgio Armani) prikazana su odela sa košuljama zakopčanim do grla, ali bez (očekivane) kravate. Uprkos očiglednom odsustvu ovog detalja, celokupan izgled nije izgubio poslovni karakter. Deluje moćno, moderno i minimalistički: to zakopčano gornje dugme pruža dovoljan trendseterski kredibilitet. Otkud ovaj trend odjednom? Osim što definitivno ima korene u modi osamdesetih. i podseća na ono što su Tom Kruz I Dastin Hofman nosily u Kišnom čoveku, logičan je nastavak tendencije da kravate postaju sve uže poslednjih nekoliko sezona.

I, naravno, ova priča ne bi bila potpuna bez pomena detalja koji sve više preuzima primat kravate, doduše još uvek veoma stidljivo u garderobi za ofis. U pitanju su sve varijante ešarpe I šala, za one čiji posao se odvija u kreativnijem okruženju.